top of page

פורמט רחב ושילוט
- הוראות סגירה ובדיקה -

הוראות סגירה לפורמט רחב ושילוט

הכינו קבצים לפי ההוראות המצורפות ותקבלו הדפסה באיכות מעולה.

מומלץ לעבוד עם בתי דפוס חברי התקן. הם עוברים כיולים מדוייקים ונבדקים בכל שלושה חודשים. עובדי הדפוס זוכים להדרכות גרפיקה והכנה לדפוס ובכל מקרה של בעייה, התקן מספק תמיכה מהירה.

בהרצאות ובשיעורים הפרטיים של התקן אפשר ללמוד, לתרגל ולקבל תשובה על כל שאלה הקשורה לדפוס. לחצו על הקישור

מודעות לבית הדפוס של ישראל היום?

תמונה ראשית - הו.ראות סגירה לפורמט רחב ושילוט.jpg

השלבים
- לעבוד לפי הסדר ולקבל הדפסה מושלמת -

לבדוק את המסך

שלב 1א׳

לבדוק את הדפוס

שלב 1ב׳

להתקין קביעות צבע נכונות

שלב 2

להתקין סגירה לפורמט רחב

שלב 3

טיפים כלליים

שלב 4

טיפים לתמונות

שלב 5

למתקדמים

שלב 6

שלב 1א׳ - בדיקת המסך

שקופית לבדיקת מסך:

חבל לבזבז זמן ולעבוד עם מסך בעייתי. אנחנו ממליצים לבדוק את המסך באמצעות השקופית לבדיקת מסך.

מורידים את השקופית המתאימה ופותחים ברזולוציה של  100%:

למחשב נייח

למסך נייד

 

במסך תקין הילדים צריכים להיראות זהים והמעברים אפורים

ילדים לא דומים - מסך לא מתאים לעבודת צבע (גם כשהמעברים אפורים)

ילדים דומים ומעברים לא אפורים (כמו בתמונה) - מומלץ לכייל

 

הסברים ופרטים נוספים

6787f6_8f0342c40f3c4c21b80fb96b0125413a_
שלב 1א

שלב 1ב׳ - בדיקת הכיול

סרגלי התקן

כשאנחנו עובדים מול מסך לא מכוייל או בית דפוס שמזייף, אנחנו מבזבזים זמן.

הפתרון - סרגלי הָתֶקֶן

הורידו את הקבצים של הסרגלים מעמוד סרגלי התקן. זה בחינם

בקשו את סרגלי הָתֶקֶן מבתי הדפוס עם תו הָתֶקֶן. זה בחינם.
 

בדיקת כיול מסך - השוו את התדפיס שקיבלתם מבית הדפוס חבר התקן לתמונה שהורדתם. אם דומה, המסך מכוייל. אם לא דומה, כיילו או הזמינו כיול מסך

 

בדיקת כיול דפוס - בקשו מהדפוס שלכם להדפיס את סרגלי התקן (מקישים ״סרגלי התקן״ בגוגל ומורידים). כשתקבלו את ההדפסות, השוו אותם לסרגלי הָתֶקֶן של בתי דפוס עם תו הָתֶקֶן. אם דומה, אפשר לעבוד מול בית הדפוס. אם לא דומה, תציעו לדפוס להיות חבר הָתֶקֶן ואז גם הוא יהיה מכוייל.

כדי להבין איך עובדים עם סרגלי התקן בצורה מקצועית כדאי לעקוב אחרי הבלוג שלנו או להירשם לסדנת ההבאה לדפוס.

sargelim up.jpg
שלב1ב

שלב 2 - קביעות צבע נכונות

קביעות הצבע של הָתֶקֶן

קביעות הצבע האלה מתאימות לכל סוגי הדפוס וגם לאינטרנט

 

איך משתמשים:

מורידים את הקבצים דרך הקישורים כאן:

לפוטושופ - HATEKEN PHOTOSHOP

לאילוסטרטור ואינדזיין - HATEKEN GRAPHICS

 

* הקביעות מאוד דומות. ההבדל היחיד הוא שבפוטושופ התוכנה מתריאה כאשר הפרופילים לא מתאימים לתזרים העבודה. אם אתם לא יודעים לבחור באופציות השונות, השתמשו בקביעות הצבע הגרפיות ואז פוטושופ לא ישאל כלום

לייבא בתוכנות אדובי: edit-color settings-load

סגירה לדפוס דיגיטלי - השתמשו באופציית ה high quality print והתמונות יישארו rgb והרזולוציה תרד ל 300dpi.  

סגירה לדפוס אופסט - השתמשו באופציית ה press והתמונות יומרו בהתאמה לנייר כרומו והרוזולוציה תרד ל 300dpi

hateken graphics.png
שלב2

שלב 3 - קביעות ייצוא לפורמט רחב

קביעת הגדרות הייצוא:

כדאי להשתמש בקביעות הייצוא הנכונות לפורמט רחב. הן הרבה יותר נכונות מהאופציות המובנות.

אילוסטרטור ואינדזיין שומרות על רזולוציה מקסימאלית של התמונות המצורפות, מעבירות אינפורמציה של פרופילים רלוונטיים ולא משנות או משפיעות על הצבעוניוות. כמו כן נשמרים אופציות העריכה באילוסטרטור במידה והדפוס יידרש לשינויים בהולים (זה לא אידאלי אבל זה קורה)

 

איך משתמשים?

מורידים את הקובץ כאן: HATEKEN - LAGRE FORMAT

 

התקנה באילוסטרטור: Edit - Adobe PDF Presets - Import

התקנה באינדזיין: File - Adobe FDF Presets - Define

משהו לא ברור? תכתבו לנו ונשמח לעזור!

ללקוחות של בתי דפוס עם תו הָתֶקֶן, התמיכה ללא תשלום :)

HATEKEN LAGE FORMAT.jpg
שלב 3
full black

שלב 4 - טיפים כלליים

לשחור מלא:

שחור מלא הוא 88.76.69.100 ב CMYK

 

מה ההגיון:

הערכים האלה ב cmyk הם הערך הכי כהה של פרופיל Gracol 2006 המשמש את כל בתי הדפוס עם תו התקן. הערך הזה יבטיח שתקבלו את השחור הכי כהה

שימו לב שהצהוב נמוך מהמגנטה - זה מונע גוון ירוק בכהים

שימו לב שהכחות גבוה מהמגנטה - זה מונע גוון אדום בכהים

שחורים

כשמורידים את השחור, הרוויה חוזרת ונראית הרבה יותר טוב.

התכלת עם השחור נראה דהוי ועייף.

לצבעוניות רוויה

מעצבים, כשאתם מכוונים לצבעים רוויים, נסו לא להשתמש בצבע השחור (K) בכלל. הוא מחליש את הצבעוניות וגורם לה להיראות דהוייה

ואם כבר, כדי להגיע למקסימום רוויה, השתמשו רק בשני צבעי יסוד

 

מה ההגיון:

הצבע השחור מוריד מהרוויה של הצבע. גם ברמות מזעריות, השחור יגרום להדפסה להיראות דהוייה. כמובן שכל האמור לעיל לא מתייחס לצבע השחור עצמו :)

דוגמאות לפונטים

פונטים:

השתמשו בפונטים איכותיים ולא בפוטושופ

 

מה ההגיון:

1. יש מלא פונטים חינמיים של גוגל, בעברית - קישור. כל הפרמטרים מחושבים בצורה הדוקה והפונטים נראים מצויין בהדפסה.

2. פונטים של מגוון יצרנים מקומיים מאפשרים מעבר נפלא בן עברית לאנגלית באותה המשפחה. תרכשו את הפונטים המתאימים לכם ותוכלו לדייק בצורה מושלמת בהעברת המסר שלכם: א.א.א, מסטרפונט ופונטביט.

3. אדובי עצמה מציאה למנויים שלה פונטים מדהימים. ה״חסרון״ הוא שאי אפשר להוריד אותם למחשב וצריכים להישאר מנויים כדי להשתמש בהם. 

4. כששולחים עבודה לדפוס בצורה של תמונה, הפונטים יוצאים מטושטשים ואי אפשר להדפיס אותם בגדול. השתמשו בתוכנות גרפיקה ולא בפוטושופ

פנטונים:

לא להשתמש בפנטונים. CMYK או RGB יעשו עבודה הרבה יותר מדוייקת

 

מה ההגיון:

1. הרבה פעמים, אם תשלחו צבע עם הגדרת פנטון לדפוס פורמט רחב, יש סיכוי שתקבלו צבע אחר ממה שרואים בקובץ ה PDF.

2. האופצייה הפשוטה - החליפו את הפנטון בערכי CMYK בתחום ה Gracol 2006 כמו שמוגדר בהגדרות הצבע שלנו.

3. האופצייה המתקדמת - החליפו את הפנטון בערכי RGB בתתום ה srgb וככה תוכלו לקבל רוויה חזקה. שימו לב לא לצאת בתחום הצבע של פרופיל ההדפסה (ניתן לקבל מכל דפוס עם תו הָתֶקֶן)

תפריט
שלב 4

שלב 5 - טיפים של תמונות

הפרדה ל-CMYK שגוי (של עיתון)

נסגר ב-RGB. גם משחרר מטעויות וגם נראה יותר טוב בהדפסה

מרק

תמונות ב-RGB

כן. זה כתוב נכון. התמונות ב-RGB וכל היתר ב-CMYK

 

מה ההגיון:

זה נכון שהמדפסות משתמשות בצבעי cmyk אבל הצבעים של מדפסות שילוט הרבה יותר רוויים מצבעי ה cmyk המופיעים בפוטושופ. אם התמונות יגיעו אלינו ב rgb הן תודפסנה בצורה יותר חיה וחדה. שווה.

ו...לא! - אל תמירו את התמונות מ cmyk ל rgb. זה לא ישדרג את הצבעוניות ומקסימום יבלבל את הדפסים. השתמשו בתמונה המקורית.

דוגמה לחדות

הזאב ברזולוציה מלאה. חד על המסך וגם בהדפסה.

הזאב מטושטש. גם אם על המסך ההבדל בקושי נראה, בהדפסה ההבדל יהיה דרמטי.

180dpi זה מושלם

יותר מזה - מיותר. פחות מזה זה אכשהו בסדר אבל לא לרדת ממינימום של 72dpi

 

מה ההגיון:

  1. רזולוציה מיטבית לפורמט רחב לא עוברת 180dpi. אם תעברו, לא תראו ייתרון.

  2. רזולוציית מינימום תלוייה גם במרחק שממנו צופים בתמונה. כמה שיותר מרחוק, ככה אפשר לרדת ברזולוציה

  3. 300dpi לקוח מעולמות דפוס האופסט. אין לזה קשר לדפוס דיגיטלי

  4. כן. אפשר לקחת תמונה ב 72dpi ולהגדיל אותה אבל בשביל זה אתם צריכים את הפוטושופ הכי חדש ולהכיר את האופציות המתקדמות להגדלה. בכל מקרה - אל תצפו לניסים. עם תמונה שהורדתם מהרשת בגודל של בול, לא תוכלו למלא שלט

דוגמה לשריפה של בהירים

בהירים

שיניים, עיניים, עור, טקסטיל... לוודא בפוטושופ שיש ערכים מינימאליים

 

מה ההגיון:

אם אין ערכי צבע בתמונה, מתקבלת הרגשה של ״חור״ בתמונה שדרכו רואים את הנייר או הבד של ההדפסה. חשוב לאזן בן הרצון לתמונה דרמטית להגזמה המובילה לשגיאת הדפסה.

רוצים ללמוד איך עושים גם דרמטי וגם בלי חורים? - קישור

התאורה נכונה. בלי חורים. 

אמנם נראה דרמטי אבל רואים בבירור את החורים ברקות ובאף

דוגמה לפרטים בכהים

כהים

שערות, צללים, פינות חשוכות... לוודא בפוטושופ שיש פרטים במקומות הכהים

 

מה ההגיון:

במסך רואים את כל הפרטים שבכהים. בהדפסה זה ממש לא ככה. כשהדיו פוגש את הנייר, הוא מתפשט ומאבד חדות וקונטרסט. הפרטים העדינים שבכהים נעלמים ועלול להקבל גוש שחור. שימו לב לפתוח את הכהים ולהשאיר מקום להכהייה הבלתי נמנעת של הדפוס

הכהים נראים טיפה בהירים אבל לא ייסתמו בהדפסה וייראו מרחוק

הכהים נראים מעולה אבל ייסתמו בדפוס.

ה״קאסט״ הכחול שבתמונה המקורית שמימין, שגוי. קל לראות ולמדוד.

 

התיקון בצד שמאל מחזיר את הצבעים והחיות וייראה מצויין בהדפסה גדולה

דוגמה לקאסט

אפורים

אפור שגוי יכול להיראות ממש רע. אז כדאי לבדוק אותו, זה ממש קל

 

מה ההגיון:

באפור נכון ערכי ה RGB זהים. תבדקו עם הפיפטה את המקום שאתם יודעים שאמור להיות אפור. אם הערכים לא זהים - תקנו. יש סיכוי שהתיקון ישפר את כל התמונה.

לזכור - כשהאפור שגוי, זה מקרין על כל התמונה ונראה הרבה יותר גרוע בהדפסה מאפשר במסך.

סיגר

צבעים רוויים

ההדפסה לא יכולה להדפיס רוויה כמו המסך. הקפידו לראות פרטים במקומות הרוויים

 

מה ההגיון:

מסך רגיל ולא מכוייל מציג צבעי RGB ללא הדמיית דפוס ומאפשר תצוגה של צבעים לא הגיוניים בדפוס. כחולים, אדומים, ירוקים ייראו נפלא במסך ודהויים לחלוטין כמעט בכל סוג של הדפסה. בנוסף, הפרטים שבתוך הרוויה הזו ילכו לאיבוד ולא יודפסו.

התמונה מאוזנת וההדפסה תהיה תקינה ויפה

הצהוב נראה מקסים על המסך, אבל נחרב בדפוס.

עננים

כחול שהופך לסגול

כחול עם קצת אדמת יכול להפוך לסגול בהדפסה. שימו לב שהכחולים נקיים

 

מה ההגיון:

מסך רגיל ולא מכוייל מציג צבעי RGB ללא הדמיית דפוס ומאפשר תצוגה של צבעים לא הגיוניים בדפוס. כחולים, אדומים, ירוקים ייראו נפלא במסך ודהויים לחלוטין כמעט בכל סוג של הדפסה. בנוסף, הפרטים שבתוך הרוויה הזו ילכו לאיבוד ולא יודפסו.

הורדה של אדום פתרה את הבעייה.

השמיים והענן נראים כחולים ויפים על המסך אבל בהדפסה הופכים לסגולים. בעייה נפוצה של מסכים ובתי דפוס לא מכויילים.

התקן של מישל שניצל טעים

שיהיה טעים

כמו שאוכל מבשלים, ככה תמונה מעבדים. תשקיעו בפוטושופ ותהפכו את התמונות לשוות

 

מה ההגיון:

לא כל תמונה נראית טוב ולא כל שניצל טעים. כדאי ושווה להשקיע בפוטושופ כדי לקבל מוצר שייראה טוב בהדפסה. תזכרו - השלט גדול וצריך להיראות מרחוק כך שצבעים חיים והרבה פרטים ברורים הם חובה.

שלב 5
work with srgb

שלב 6 - למתקדמים

איזה פרופיל עדיף?

לעבוד ב-SRGB ולא ב-ADOBE RGB

 

מה ההגיון:

טווח הצבע של adobe rgb גדול ורחב יותר מ srgb אבל:

  1. מסכים רגילים לא מסוגלים להציג טווח רחב זה. צריך מסכים מיוחדים כמו של eizo כדי למנף את הייתרון

  2. מעט מדפסות מסוגלות לנצל את היתרון של הטווח הרחב. מוגבל בייחוד להדפסות אמנות

  3. השימוש ב adobe rgb דורש מיומנות, ידע מקצועי והרבה, הרבה ניסיון בהדפסות מיוחדות.

  4. הרבה מערכות דפוס מתבלבלות כשהן מקבלות משהו לא סטנדרטי ועולולות להדפיס בצורה שגוייה

*  מי שממש מבין בניהול צבע ויש לו יכולות מתקדמות בפוטושופ בהחלט מוזמן לעבוד ולהפיק יתרונות עם adobe rgb ואפילו עם pro photo. 

save with profile

לא לשכוח את הפרופיל

אל תשלחו לדפוס תמונה בלי פרופיל

מה ההגיון:

אם לא תציינו פרופיל, ייתכנו מספר תקלות:

  1. בגלל שאין פרופיל, הדפוס ישתמש בפרופיל סטנדרטי המופיע לו בתוכנת ההדפסה. התוצעה יכולה להיות פחות טובה

  2. תקבלו הדפסה שנראית שונה ממה שאתם מצפים

  3. הדפוס יראה על המסך מחשב שלו משהו אחד ובהדפסה משהו אחר. הוא יתקשר אליכם ו...כולם יתבלבלו
     

do not export to jpg

לא להשתמש בפוטושופ בשביל גרפיקה

בשביל גרפיקה יש תוכנות גרפיקה. השתמשו באילוסטרטור, אינדזיין, קורל דרו...לא בפוטושופ

מה ההגיון:

  1. פוטושופ בנוי במקור לתמונות. אם אתם לא מומחים ושומרים את כל הגרפיקה כתמונה, כל הפונטים והקווים יקבלו טישטוש עדין בקצוות ויעבדו את החדות שלהם. חבל.

  2. אלמנטים גרפיים אפשר להגדיל בלי סוף בעוד שתמונה מוגבלת בהדפסה לכמות הפיקסלים המרכיבים אותה

  3. שימו לב לאפקטים באילוסטרטור. הם מוגדרים כתמונה. הגדירו את רזולוציית הרינדור לפ גודל ההדפסה. אם לא יודעים אז תרביצו מספר גבוהה.

gracol 2006

למה GRACOL2006 ולא FOGRA39?

זה אולי נשמע כמו סינית אבל אילו שמות הפרופילים ב CMYK שחייבים לקבוע גם בפוטושופ ובתוכנות הגרפיקה אצלכם וגם בבתי הדפוס השונים

מה ההגיון:

סיפור - לפני כמה שנים הלכתי לבית דפוס והדפסתי דוגמאות צבע ותמונות בכל סוגי הפרופילים שיש בפוטושופ (ובעוד כמה שאין). קראתי לכל הדפסים להסתכל וכולם הצביעו על ההפרדה של GRACOL 2006 כהדפסה הכי יפה ואיכותית (זה היה בדפוס וכרכיית המאירי, מכונת דפוס יפנית - קומורי, אופסט שטוח, כרומו, 170 גרם)

הסיבה -  בעוד שה FOGRA משתמש באלוגריתם Dot gain מיושן, ה GRACOL משתמש בעקומות G7 מתקדמות המקילות על ההדפסה ומשפרות אותה.

אני מכייל הרבה בתי דפוס וכיולי ה G7 מספקים תוצאה נהדרת

המלצה - השתמשו בקביעות הצבע של הָתֶקֶן. הם מקובלים בעולם וגם...בדקתי אותם מכל הכיוונים.

שלב 6

כיול מסכים ומדפסות

כיול צבע מקצועי אצלכם בסטודיו

יתרונות:

  • צבעוניות אמיתית ונכונה

  • כל המסכים והמדפסות יציגו צבעוניות זהה

  • תאימות למסכים ומדפסות אצל לקוחות וספקים

  • התאמת צבע לסוגי דפוס שונים

  • שמירה על העיניים מעייפות ומנזקים

 

כיול הצבע של הָתֶקֶן תאפשר גם לכם לראות צבעוניות כמו מקצועני הצבע המובילים בארץ.​

סדנת הבאה לדפוס

  • איך מכיילים מסכים ומדפסות

  • איך בודקים כיול של בתי דפוס

  • לסגור לאינטרנט ולדפוס בצורה נכונה

  • קביעות צבע בתוכנות של אדובי

  • איך להשתמש בסרגלי התקן

  • טיפים וטריקים של בתי דפוס

  • תשובה לכל שאלה של צבע

הסדנה מועברת באופן אישי ע״י מישל סורסקי, מייסד הָתֶקֶן.

תשובות מעשיות לכל מה שמעצב חייב לדעת גם לדפוס וגם לאינטרנט​

bottom of page