הדרכות ועזרים

- סרגלי הָתֶקֶן -

מהם סרגלי הָתֶקֶן

  • ערכה מקצועיות שפיתח מישל סורסקי המאפשרת לבדוק כיול של מסכי ניידים, מסכי מחשבים, מדפסות ובתי דפוס מכל הסוגים

  • את הקבצים ניתן להוריד בחינם ואת ההדפסות ניתן לקבל ללא תשלום מכל בתי הדפוס עם תו התקן.

  • קיימים מספר סרגלי תקן. אתם מוזמנים לבחור לפי הצורך שלכם.

ככה סרגלי הָתֶקֶן יכולים לעזור לכם:

בדיקת כיול מסך מחשב או סלולר  
השווה את סרגלי התקן המודפסים מול המסך ותדע אם הוא מכוייל. לפני שליחת עבודות ללקוחות, לפני עריכת תמונות, לפני מסירה לדפוס...כדאי לבדוק כיול

בדיקת כיול מדפסת
השוו את סרגלי התקן מול המדפסות שלכם ותדעו עם אתם מכויילים כהלכה. מתאים גם למעצבים המכינים עבודות לאינטרנט ורוצים הוכחה לצבעוניות בעולם שבו כל מסך מראה משהו אחר

בדיקת כיול דפוס
השווה את סרגלי התקן מול ציוד הדפוס שלך או מול ספקי הדפוס ותדע עם הם מכויילים ועומדים בתקנים המקובלים בתעשייה

בדיקת תאורה
סרגלי התקן מחולקים לכיולים לפי תאורת פנים ותאורת חוץ. השתמשו בערכה המתאימה כדי לבדוק את הדפוס/המסך

סרגלי התקן

לרשותכם 3 סרגלי הָתֶקֶן. הסבר לשמוש כאן

new sargel.jpg
sargel hateken 8-2021 for digital.jpg
sargel hateken visual 8-2021.jpg

2. לדיגיטלי ופורמט רחב (ישן)

קובץ PDF בן 4 עמודים. 
אפשרויות בדיקה מתקדמות

1. לצלמים ולסלולרי

תמונות RGB לבדיקת מסכי סלולרי/מחשבים ודפוס לסוגיו

 

סרגלי הָתֶקֶן לצלמים ולסלולר

sargel hateken visual 8-2021.jpg
sargel hateken technical 8-2021.jpg
  1. הורד את סרגלי הָתֶקֶן (כפתור הורדה בתחתית התמונות) והצג על מסך הסלולר, מסך המחשב או שלח לבית הדפוס שלך

  2. סרגלים מודפסים ומדוייקים ניתן לאסוף בחינם מכל אחד מבתי הדפוס בעלי תו הָתֶקֶן

  3. אם המסך/מדפסת/דפוס דומים לתדפיס המאושר - הם מכויילים

  4. אם המסך/מדפסת/דפוס לא דומים לתדפיס המאושר - הם לא מכויילים

  5. בבלוג שלנו תמצאו רשימת טיפים לבדיקת הכיול (למה הפרפר יותר כחול במסך מאשר בהדפסה, איך להוריד את הצבעוניות העזה של הנייד ביחס לתדפיס, איך לכייל את המסך כמו שצריך, איזה מסך/מחשב הכי כדאי לרכוש לפוטושופ, איפה אפשר ללמוד להכין קבצים להדפסה...)

סרגלי הָתֶקֶן לדפוס דיגיטלי ופורמט רחב (ישן)

sargel hateken 8-2021 for digital.jpg
  1. סרגל הָתֶקֶן לדפוס דיגיטלי ופורמט רחב הוא קובץ PDF המכיל 4 עמודים. שניים ב RGB ושניים ב CMYK.

  2. הורד את סרגלי הָתֶקֶן (כפתור הורדה בתחתית התמונות) והצג על מסך הסלולר, מסך המחשב או שלח לבית הדפוס שלך

  3. סרגלים מודפסים ומדוייקים ניתן לאסוף בחינם מכל אחד מבתי הדפוס בעלי תו הָתֶקֶן

  4. אם המסך/מדפסת/דפוס דומים לתדפיס המאושר - הם מכויילים

  5. אם המסך/מדפסת/דפוס לא דומים לתדפיס המאושר - הם לא מכויילים

  6. בבלוג שלנו תמצאו רשימת טיפים לבדיקת הכיול ועוד מלא דברים טובים כמו למה הפרפר יותר כחול במסך מאשר בהדפסה, איך להוריד את הצבעוניות העזה של הנייד ביחס לתדפיס, איך לכייל את המסך כמו שצריך, איזה מסך/מחשב הכי כדאי לרכוש לפוטושופ, איפה אפשר ללמוד להכין קבצים להדפסה...

 

חדש - סרגלי הָתֶקֶן לדפוס דיגיטלי ופורמט רחב

new sargel.jpg
  1. סרגל הָתֶקֶן לדפוס דיגיטלי ופורמט רחב הוא קובץ PDF המכיל 2 עמודים.

  2. הורד את סרגלי הָתֶקֶן והצג על מסך הסלולר, מסך המחשב או שלח לבית הדפוס שלך

  3. סרגלים מודפסים ומדוייקים ניתן לאסוף בחינם מכל אחד מבתי הדפוס בעלי תו הָתֶקֶן

  4. אם המסך/מדפסת/דפוס דומים לתדפיס המאושר - הם מכויילים

  5. אם המסך/מדפסת/דפוס לא דומים לתדפיס המאושר - הם לא מכויילים

  6. בהמשך העמוד ובבלוג שלנו תמצאו רשימת טיפים לבדיקת הכיול

 

ככה אתם יכולים לבדוק כל סוג של מסך ודפוס

הוראות מסודרות לשימוש בסרגלי הָתֶקֶן לבדיקת מסכים ומדפסות

 

בדיקת יכולות צבע - Color Gamut

new sargel technical.jpg

גמישות בטווח הצבעוני הוא פקטור חשוב בהערכת יכולות של דפוס. ככול שהטווח גדול, ככה אפשר לראות יותר גוונים, להגיע לרוויה (saturation) גבוהה יותר, להיות יותר דומה בהדפסה למסך של הסלולרי...

איך המבחן בנוי: פס של צבע יסוד אדום/ירוק/כחול/סגול/כתום לפי ערכים של דפוס אופסט תקני (gracol 2006).
שמאלה מהאמצע יש 4 מלבנים עם צבעוניות ברוויה עולה וימינה מהאמצע יש 4 מלבנים ברוויה יורדת

המטרה: לגלות את טווח הרוויה (gamut) של המדפסת

הצלחה מרשימה: בצד שמאל וימין רואים הבדל בכל המלבנים ובכל הצבעים

 כשלון:  צבע הפס נראה אחיד בכל השורות. לא רואים מלבנים. לא ימינה ולא שמאלה. זה אומר שמהדפסת בסטנדרט שלא מתאים לעבודה מסחרית (ניתן להחריג שמשוניות ועבודות חוץ שמדפיסים מהר וכדי לספק בזמן, מורידים את האיכות)

הערה א׳ - אם רואים הבדלים ימינה מהאמצע אבל לא שמאלה, זה אומר שהמדפסת בנוייה לטווח של דפוס סטנדרטי וזה בסדר אם אנחנו לא צריכים צבעוניות מיוחדת

הערה ב׳ - מהמקום שבו מפסיקים לראות הבדל שמאלה, זה גבול יכולת הצבע של המדפסת

למתקדמים -  אפשר לגלות את הגמוט של מסכים ומדפסות באמצעות סרגל התקן, פרופיל מסך/דפוס ופוטושופ. זה מצריך הדגמה. בסדנת ההבאה לדפוס אני מלמד ומדגים. מומלץ :)

בדיקת אפורים בהירים

אפור הוא הצבע שהכי קשה להדפיס מאחר והוא מורכב מ...צבעים. כלומר, צריך להשיג איזון מאוד, מאוד מדוייק שבו הצבעים סותרים אחד את השני עד שהצבעוניות של כולם מתבטלת ומתקבל אפור ניטראלי.

איך המבחן בנוי: פס של אפורים ב RGB בצד ימין ופס של אפורים ב CMYK בצד שמאל. בתוך המלבן הראשון יש ריבוע בלי צבע. הערכים תוכננו במדוייק להיראות זהים ב RGB וב CMYK

המטרה: לבדוק את רמת הכיול של המסך והמדפסת

הצלחה: המלבנים אפורים. זהים בשני הצדדים. הריבוע הלבן נראה.

 כשלון: הריבוע הלבן לא נראה ומשתלב במלבן הראשון, צד ימין לא דומה לצד שמאל, אחד או שני הצדדים לא אפור, חלק מהמלבנים לא אפור

הערה א׳ - אם הריבוע הלבן נראה, הצדדים אפורים אבל לא דומים ברמת התאורה, יכול להיות שהמדפסת כן מכויילת אבל הגדרות ניהול הצבע שגויות.

פרופיל בעייתי במיוחד.jpg
פשוט לא מכוייל.jpg

צבעוניות ועוצמה שונה

לא אפור

לבנים שרופים.jpg
בעייה בהגדרות ניהול הצבע.jpg

בהירים שרופים

לא דומה בן הצדדים

new sargel technical.jpg

בדיקת אפורים כהים ושחורים

השחורים והאפורים הכהים חשובים לא פחות מחבריהם הבהירים. אנחנו רוצים לוודא שהמדפסת או המסך מציגים אותם במדוייק

איך המבחן בנוי: פס של אפורים כהים ב RGB בצד שמאל ופס של אפורים כהים ב CMYK בצד ימין. בתוך במלבן הראשון יש ריבוע שחור הכי כהה. הערכים תוכננו במדוייק להיראות זהים ב RGB וב CMYK

המטרה: לבדוק את רמת הכיול של המסך והמדפסת

הצלחה: המלבנים כהים ואפורים (בלי צבעוניות). זהים בשני הצדדים. הריבוע השחור בקושי נראה.

 כשלון: רואים בצורה ברורה את כל הריבועים כולל השחור, הכהות לא ניטראלית, המדרגות לא הדרגתיות

הערה א׳ - אם הצדדים אפורים אבל לא דומים ברמת התאורה, יכול להיות שהמדפסת כן מכויילת אבל הגדרות ניהול הצבע שגויות.

הערה ב׳ - אם רואים בצורה ברורה את הריבוע השחור במסך, יש סיכוי שהכהים בהדפסה יעלמו (יסתמו). זו בעייה נפוצה מאוד בכיול של מסכים לדפוס. מומלץ להשוות את סרגלי התקן למסך ולבדוק את השחורים.

בהיר מידי רואים הכל.jpg
צבעוניות לא אחידה.jpg

בהיר, רואים יותר מידי

לא אפור

סתום לא רואים כלום.jpg
צד אחד לא דומה לשני.jpg

סתום, לא רואים כלום

לא דומה בן הצדדים

לא אפור

new sargel technical.jpg

בדיקת מעבר אפור

new sargel technical.jpg

למדפסות ולמסכים לא קל עם מעברים. יש להם נטייה לא להיות חלקים ויפים כמו שאנחנו רוצים. 

איך המבחן בנוי: מעבר משחור ללבן עם דגש על הבהירים (שם רואים את רוב הבעיות)

המטרה: לבדוק את איכות המעברים במסך ובדפוס

הצלחה: מעבר חלק וניטראלי

 כשלון: יש גווני צבע במעבר, המעבר מקוטע (BENDING), החלק הבהיר נעלם, החלק הכהה נסתם

highlights.jpg
shadows.jpg

לא טוב - כהים נסתמים

not gray.jpg

לא טוב - גוון צבע

madregot.jpg

לא טוב - מדרגות

לא טוב - בהירים נשרפים

בדיקת דיוק צבע

new sargel technical.jpg

בשנת 1976 הופקה ערכת הצבעים המפורסמת ביותר בדפוס ובצילום - ה COLOR CHECKER. הצבעים מתועדים היטב ואנו נשתמש בהם במבחן שלנו 

איך המבחן בנוי: 18 צבעים מתוך ה color checker בחלק הימני והעצמה של הרוויה שלהם בצד השמאלי

המטרה: להשוות את דיוק הצבע מול סרגלים שניתן להזמין מהתקן לפי סוגי דפוס נפוצים

הצלחה מרשימה: כל הצבעים נראים כמו התדפיס שאליו משווים

 כשלון:  הצבעים לא נראים דומים 

הערה א׳ - הצבעים הרוויים עוברים את רוב המדפסות הנפוצות ויבואו לידי ביטוי מלא רק במדפסות פוטו איכותיות ביותר

הערה ב׳ - חשוב להשוות את הצבעים בן טכנולוגיות דפוס זהות. למשל, אין סיכוי שמדפסת UV תגיע לצבעוניות של מדפסת הזרקת דיו איכותית של אפסון וגם אין סיבה שיהיו דומים

בדיקת אוברפרינט - OVER PRINT

new sargel technical.jpg

בדפוס, המשמעות של אוברפרינט היא להדפיס על. נוהגים לעשות זאת בטקסטים שחורים כדי להימנע מנימות לבנות ועוד. אם נעלמים טקסטים לבנים, זה הרבה פעמים בגלל הגדרה של האוברפרינט. חשוב לדעת איך הוא מוגדר כדי לעלות על תקלות דפוס. 

איך המבחן בנוי: בין הריבועים הירוקים אתם רואים פס לבן ופס צהוב (פנטון). שניהם מוגדרים באוברפרינט.

אם הם לא נראים בהדפסה או במסך - הגדרות האוברפרינט מכובדות

אם הם נראים בהדפסה או במסך - הגדרות האוברפרינט אינן מכובדות

המטרה: לבדוק את מצב הקביעות כדי שנדע מה קורה ואיך הציוד מוגדר

הצלחה: כשיש התאמה לדרישות שלנו 

 כשלון:  כשטקסטים לבנים נעלמים ועצמים נעשים שקופים

overprint.jpg

לא דומה בן הצדדים

אוברפרינט מכובד - לא רואים את הפסים

בדיקת ניהול צבע - פרופילים

new sargel technical.jpg

קבצי PDF יודעים להכיל בתוכם פרופילי צבע, מכונות הדפוס מתייחסות לפרופילים אלו כדי להחליט על הצבעוניות המודפסת. כל טעות תשפיע לרעה על ההדפסה וחשוב מאוד לוודא את תקינות תזרים העבודה בדפוס

איך המבחן בנוי: 4 ריבועים ירוקים. 2 העליונים בתצורה של תמונה (BITMAP) ושני התחתונים בתצורה גרפית (VECTOR}. 

המטרה: כשהריבועים נראים או מודפסים באדום - ניהול הצבע לא מופעל וזה בעייתי

הצלחה: כל הריבועים ירוקים

 כשלון:  חלק או כל הריבועים בגווני אפור

הסבר למתקדמים - במקור, הצבע של הריבועים הוא אדום. בניתי פרופילים מיוחדים אשר הופכים את האדום לירוק והצמדתי אותם לריבועים כך שהם נראים ירוקים. כאשר ניהול צבע מתעלם מהפרופיל המיוחד, הם חוזרים לצבע האדום המקורי

cmyk not working.jpg

פרופילים ב CMYK לא מכובדים על ידי הדפוס

rgb not working.jpg
all not working.jpg

פרופילים ב RGB לא מכובדים על ידי הדפוס

ניהול צבע לא פעיל בכלל

בדיקת רינדור

new sargel technical.jpg

כשממירים את צבעי הקובץ לדפוס, תוכנת ההדפסה (RIP) משתמשת בשלושה סגנונות המרה נפוצים

RELELATIVE COLORIMETRIC - מתאים לוקטור. מדייק בצבע אבל סותם פרטים באיזורים של רוויה גבוהה

PERCEPTUAL COLORIMETRIC - מתאים לתמונות. פותח מקומות כהים ו״מאוורר״ צבעים סתומים

SATURATION - מתאים למצגות. מוסיף רוויה לכל הצבעים

איך המבחן בנוי: 4 ריבועים ירוקים. 2 העליונים בתצורה של תמונה (BITMAP) ושני התחתונים בתצורה גרפית (VECTOR}.

ירוק - ההמרה משתמשת ב relative

אדום/כתום - ההמרה משתמשת ב perceptual

תכלת/חום - ההמרה משתמשת ב saturation

המטרה: תמונות ב perceptual ווקטור ב relative 

הצלחה: ריבועים עליונים באדום/כתום, ריבועים תחתונים בירוק

 כשלון: צבעים אחרים

למתקדמים - התהליך הזה מתאים לתזרים עבודה סטנדרטי. אם אתם רוצם להדפיס מצגת אז אני ממליץ לכם לבקש מבית הדפוס להשתמש בהמרה של saturation כדי לקבל מקסימום צבעוניות של ההדפסה שלכם (ועכשיו אתם יכולים לבדוק!)

ideal conversion.jpg

השילוב המומלץ

saturation.jpg

הכל ב SATURATION

לא מומלץ

perceptual.jpg

הכל ב PERCEPTUAL

לא מומלץ

relative.jpg

הכל ב RELATIVE

לא מומלץ