top of page

הסבר - פרופילי צבע ב RGB

פרופילי צבע הם נושא עמוק ומרתק אבל עם בעייה אחת מרכזית. כששואלים עליהם שאלה, התשובה מתחילה ב ״תלוי ב...״, ממשיכה בהסבר טכני ערוך ומעצבן ולבסוף מקנחת במסקנה שזה מסובך מידי. בפוסט הזה אתחיל לעשות סדר מבלי להיכנס למקומות המסובכים. לפי השאלות שתכתבו למטה, אכין הסברים נוספים

הסבר על פרופילי צבע

למה צריך פרופילי צבע

צילמתם אבטיח אדום והערך של האדום הזה בפוטושופ הוא 244/53/71. האם אפשר להבין מזה איך האדום נראה?

התשובה היא לא רק שאתם לא יכולים, גם פוטושופ לא יכול ! הוא צריך להשתמש בפרופיל צבע שימיר את הערכים לנראות צבעונית. זה אומר שפרופיל צבע הוא בעצם כמו טבלת אקסל שאומרת לפוטושופ איך כל צבע נראה.


פרופילים יש בכל מקום

כשהפוטושופ רוצה להראות את האדום במסך, הוא צריך את פרופיל המסך וכשהוא רוצה להדפיס את האדום במדפסת, הוא צריך את פרופיל המדפסת. אם הפרופילים לא מדוייקים, האדום של האבטיח לא יהיה מדוייק. זו הסיבה שצלמים ומעצבים מקצועיים מכיילים את המסכים ובתי דפוס מכיילים את המדפסות באופן שוטף (הצבעוניות של מסכים ומדפסות משתנה לאורך זמן).


יש פרופיל בסיסי

מה עושים אם אין לי פרופיל מקצועי של מסך או מדפסת? משתמשים בפרופיל סטנדרטי: sRGB. כמעט כל דבר משתמש בפרופיל הזה, חוץ מ...מקינטוש (הסבר בהמשך). אז אם אתם לא מומחי צבע ורוצים לערוך תמונה, לשלוח ללקוחות, לשלוח לניידים, להדפיס פוסטר... תשתמשו בפרופיל עם ה S. אם קשה לזכור, אז תשננו "סבבה rgb"


יש פרופיל מתקדם

מה עושים אם האבטיח ממש אדום ו sRGB לא מספיק גדול כדי להכיל אותו, המסך הסטנדרטי לא יכול להראות אותו והמדפסת הרגילה לא מסוגלת להדפיס אותו?

כאן חברת אדובי באה להציל את המצב עם פרופיל adobe rgb. הפרופיל הזה יותר גדול ויכול להכיל צבעוניות רוויה יותר מהפרופיל הסטנדרטי. כאן אנחנו צריכים מסכים מקצועיים ומדפסות איכותיות כדי להציג ולהדפיס את הרוויה החזקה.

אבל, וזה חשוב ! - לא כל תמונה היא מיוחדת. לא כל תמונה מכילה צבעים חזקים במיוחד ולא כל תמונה צריכה מסכים ומדפסות מיוחדות כדי להציג או להדפיס אותה

המסקנה מהפיסקה הזו היא שאם אתם לא ממש מבינים בצבע - אל תסתכנו ותעבדו עם הפרופיל הסטנדרטי. זה בסדר, הוא סבבה לרוב הדברים.


יש פרופיל למומחים

מה עושים אם רוצים לצלם ב RAW ולנצל את מקסימום היכולות של הסנסור? משתמשים בטווח הצבע PRO PHOTO RGB. טווח זה מיועד לאנשים שממש, אבל ממש יודעים מה שהם עושים. זה אומר שהם יכולים להתנהל בטווח צבע שיותר גדול מהיכולות של המסכים והמדפסות המתקדמות ביותר.

כדי לעבוד בטווח הזה צריך לדעת לא רק פוטושופ אלא גם להיות מצויידים ביכולות אמנותית, גישה מתמטית ואורך רוח של בודהה. לאמיצים בלבד - אימג׳ מאסטר


ויש פורופיל למיוחדים

מקינטוש! אפל מייצרים מוצרים מעולים ו..מיוחדים. הפרופיל צבע שלהם, P3 הוא אחד שכזה. הוא באמצע הטווח שבין srgb ל adobe rgb. מסכי הרטינה המעולים שלהם מראים צבעוניות שאף אחד אחר לא מראה.

מה רע בלהיות מיוחד? כבר כתבתי על זה כמה פעמים אבל בקיצור - אם אתם רוצים לראות את הכל יפה, חד ומדהים - תסתכלו על העולם דרך מסך של אפל. אם אתם רוצים לעבוד, להתפרנס ולא להסתכן, תכוונו למקום יותר סטנדרטי.


פרופיל בתוך התמונה זה חשוב

בכל פעם שאתם שולחים תמונה, הפוטושופ מציג אופצייה לשמור את הפרופיל בתוך התמונה. תוודאו שיש שם פרופיל ושהוא מסומן. אם לא תעשו את זה, מי שמקבל את התמונה לא יידע איך להציג את הצבעים וזה חבל.

הטמעת פרופיל בתוך תמונה

קביעות צבע זה חשוב

בפוטושופ או בכל תוכנה אחרת, חשוב לדעת מה מצב הפרופיל בתמונה שאנחנו מטפלים. אם אין לתמונה פרופיל אז צריך לנחש איזה פרופיל מתאים, ואם הפרופיל בתמונה לא מתאים להגדרות שלנו אז צריך או להמיר אותו או לשדרג/לשנמך את מסלול העבודה שלנו. זה לא פשוט אבל זה חייב להיעשות.

ברירות המחדל בפוטושופ לא מסמנות את אופציית ״תשאל אותי מה לעשות אם יש בעייה״ מהסיבה הפשוטה שרוב המשתמשים לא יודעים מה לענות. אני מודה שזה לא הכי פשוט ובדרך כלל לוקח לי כשעתיים ללמד את כל המשמעויות של זה. אז אם לא בא לכם להעמיק, פשוט תבטלו את האופציות ששואלות.

קביעות צבע בפוטושופ

פרופילים ו RAW

אחרי שסיימתם לטפל בתמונה שלכם ב raw, לאיזה פרופיל יוצאים? הקביעה נמצאת בתחתית המסך. סמנו פעם אחת וזה יישאר קבוע עד שתשנו שוב.

16 ביט - אם אתם הולכים להדפיס, זה רלוונטי למעברים. מעבר לזה, אם אתם לא ממשיכים לעבד את המתמונה, 8 ביט מספיק לגמרי.

פרופיל srgb - אם אתם sababa ולא רוצים סיכונים מיותרים

פרופיל p3 - אם אתם מעריצים שרופים של אפל

פרופיל adobe rgb - אם יש לכם מסך eizo מקצועי ואם אתם יודעים מה שאתם עושים

פרופיל pro photo rgb - אם אתם מומחים בדפוס, פוטושופ וניהול צבע

קביעות צבע ב raw

סיכום:

אני חייב להפסיק כאן לפני שיהיה ארוך מידי. ניסיתי להכניס הכי הרבה אינפורמציה בהכי פחות טקסט. מוזמנים לכתוב לי למטה בהערות ואני מבטיח להתייחס בפוסטים הבאים

275 צפיות
bottom of page